Keres:

Lánc karbantartás
2013. február 13.

Tisztítás és kenés

Több gyártó kínál lánctisztító berendezést, melyet csak fel kell tölteni oldószerrel, majd a láncra csatolni, és a hajtókart forgatni. A benne lévő kefék megtisztítják a láncszemeket, és a láncot sem kell levenni a tisztításhoz. Az ilyen szerkezet használata során is viseljünk gumikesztyűt, és ha lehetséges, citrusbázisú oldószert válasszunk. Az oldószert töltsük vissza egy zárható edénybe, hagyjuk leülepedni, majd a tiszta részét használjuk újra. Természetesen tisztítás után a láncot kenni kell – a szerkezet fő előnye, hogy a kenőanyag tisztább felületre kerül. Ha nincs időnk vagy kedvünk ennyit pepecselni a lánc tisztításával akkor egy kézi autómosóba kell menni 100 Ft ból tökéletesen le lehet takarítani a láncot. Utána természetesen újra kell olajozni a láncot.

A legjobb eredmény elérése érdekében alkalmazzunk speciálisan kerékpárokra kifejlesztett láncolajat. Ezeket többféle felhasználásra gyártják: léteznek száraz időjárási körülményekre tervezett összetételek, melyek kevésbé vonzzák a piszkot, illetve nedves időben használatos, sűrűbb, ragadós típusok, melyek viszont tartósak, így az eső sem mossa ki a kenőanyagot a láncból. Érdemes egy típus mellett maradni, mivel a különböző összetételek egymással nem vegyülnek tökéletesen. Kiszerelés szempontjából a láncolaj lehet hajtógázos vagy csepegtetős. Az utóbbi a jobb választás: ha szemről szemre csepegtetjük lényegesen takarékosabb, tisztább, környezetkímélőbb.

lanc_olajzas.jpg nagy

Ha mégis sprayt választunk, takarjuk le a lánc mögött a kereket, vagy vegyük ki, mivel az abroncsra került olaj nagymértékben csökkenti a fékhatást, illetve a gumiköpenynek sem tesznek jót az olajszármazékok.

20170131_114604_1.jpg nagy

Így néz ki egy túlolajozott lánc miatt a fék. A fékerő közelít a 0 hoz!

Mindkét esetben olajozás után le kell törölni a láncot: kenőanyag csakis a lánc belsejében fejti ki hatását, az oldallapokon csak a koszt gyűjti. (A csepegtetős módszerrel – a fújással ellentétben – nem jut túl sok olaj az oldallapokra!) Érdemes az olajozást este elvégezni, a láncot néhányszor átforgatni, majd reggel pár ismételt átforgatás után a láncot szárazra törölni.

20170131_114323.jpg nagy

Így néz ki egy túlolajozott lánc. A sok olaj összegyűjti a port és mindenhova betömődik ez az olaj sár. Az lesz az eredménye, hogy szorulni kezdenek a váltóban lévő láncvezető görgők ezáltal nehezedik a hajtás, rosszabb esetben a görgők töréséhez vezetnek.

20170131_121411.jpg nagy

Ugyan az a lánc újraolajozva! Valahogy így kellene kinéznie.

Ha a láncot rendszeresen, azaz minden kerékpározás után kezeljük, a piszok letörlése sem jelent olyan nagy gondot, mint az elhanyagolt lánc esetében. A következő kenés fellazítja a lerakódásokat, így a letörlést követően láncunk többnyire tiszta lesz. A lánckenés és -törlés legcélszerűbben úgy végezhető, ha a kerékpárt állványra tesszük, a hajtóművet szép lassan forgatjuk. A törléshez két ujjal csippentsük a rongyot a lánc oldallapjaira, majd forgassuk meg a hajtóművet. Érdemes összeállítani egy lánckarbantartó készletet, melyben az olaj mellett egy rongy és egy pár gumikesztyű kap helyet. Így pár perc alatt elvégezhetjük a feladatot, és kezünket sem koszoljuk össze.

lanc_felesleges_olaj_eltavolitas.jpg nagy

 

 

 

 

 

 

 

 



<< Vissza

DZ Bike
szerviz
Vác Galcsek utca 8-10 Telefon: 06-27/310-554
Vegye szakembertől, vigye szakemberhez
javítás, karbantartás, felújítás
alkatrészek, kiegészítők, tartozékok
Webfejlesztés: DunaWeb Kft.